Ερωτικές Ιστορίες Καθημερινής Τρέλας

Δεν ξέρω κατά πόσο, πλέον, ο Γούντι Άλεν μπορεί να αντιμετωπιστεί σαν ξεχωριστή μονάδα σε κάθε του ταινία έχοντας αισίως φτάσει τις 47, αλλά ο τίτλος ενός εκ των πολλών διηγημάτων του Τσαρλς Μπουκόφσκι αποτελεί «λουκούμι» για να περιγράψει το έργο του Αμερικανού σκηνοθέτη στο σύνολό του. Ένα σύνολο στο οποίο ακόμη και κάποιος που διατηρεί μία επιδερμική σχέση με το σινεμά έχει εκτεθεί περισσότερο απ’ όσο νομίζει. Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί συμβαίνει αυτό;

Ο Μάρλον Μπράντο αποτελούσε την επιτομή του cool και της ομορφιάς. Ο Αλ Πατσίνο και ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο δίδαξαν «badass-ιλίκι» σε μπόλικες ταινίες τους. Ο Κρίστοφερ Λι έδωσε άλλη έννοια στον χαρακτηρισμό του επιβλητικού. Ο ατσούμπαλος Γούντι Άλεν με ύψος μόλις 1.65 εκ., μόνιμα ανακατεμένο μαλλί, γυαλιά μυωπίας και μία φάτσα γεμάτη νευρικότητα και ανασφάλεια, πού στέκεται ανάμεσά τους; Μπορεί η 7η τέχνη να γεφυρώνει κατά καιρούς το πραγματικό με το φανταστικό καταρρίπτοντας τα σύνορα της φαντασίας μας, εδώ, όμως, έχουμε να κάνουμε με το απλό, το καθημερινό, το γήινο. Αν παρακολουθήσει κάποιος επιπόλαια το έργο του ίσως και να μην βρει τα επιθυμητά σημεία ταύτισης με τους ήρωες των ταινιών του και ευτυχώς, διότι αν αυτό δεν διατηρούσε την τόσο χαρακτηριστική, πνευματώδη εσάνς του, πιθανότατα ο σκηνοθέτης να είχε καταντήσει καρικατούρα του εαυτού του.

Όχι ότι δεν είναι και τέτοια, βέβαια. Ο Άλεν, έχει την ικανότητα να διατηρεί τις ισορροπίες με τον πλέον ανισόρροπο τρόπο και το “Annie Hall” αποτελεί ένα από τα καλύτερα δείγματα αυτού του χαρίσματός του. Οι πιστοί ακόλουθοί του έχετε ήδη δει την ταινία ή αν δεν έτυχε, θα γνωρίζετε πάνω-κάτω περί τίνος πρόκειται. Όσοι, όμως, δεν την έχετε δει ή ασυνείδητα δεν έχετε επαφή με το έργο του, δεν χρειάζεται να προβληματίζεστε. Ο Alvy Singer (Γούντι Άλεν) εργάζεται ως κωμικός στη Νέα Υόρκη και το βασικό χαρακτηριστικό του είναι η νευρικότητά του. Η Annie Hall (Ντάιαν Κίτον) είναι η γυναίκα η οποία ερωτεύτηκε. Ο χωρισμός τους είναι αυτός που πυροδοτεί την ταινία, καθώς ο Alvy προσπαθεί να δει τι έφταιξε αναπολώντας μνήμες και γεγονότα ακόμη και από τα παιδικά του χρόνια.

Είναι περιττό να πούμε ότι το “Annie Hall” χαρακτηρίζεται από το φλεγματικό του χιούμορ, τη σπιρτάδα του, την άριστη φωτογραφία ή τη χαρακτηριστική σκηνοθεσία του Άλεν διότι όλα τα έργα του κουβαλούν αυτά τα εχέγγυα. Το θέμα, σε κάθε μία από τις 47 έως τώρα φορές, είναι το κατά πόσο τα πάντα συντονίζονται με τέτοιο τρόπο (σενάριο, διάλογοι, πρωταγωνιστές, προσωπική διάθεση τη στιγμή που παρακολουθείς) έτσι ώστε να το αναδείξουν στο έπακρο. Στην περίπτωσή μας αυτό επιτυγχάνεται με εμφατικό τρόπο. Το “Annie Hall” δεν ανήκει απλά στις 5 καλύτερες ταινίες του σκηνοθέτη. Επαναπροσδιόρισε την αμερικανική κωμωδία και της άνοιξε νέους ορίζοντες. Θυμηθείτε μόνο το “High Fidelity” με τον Τζον Κιούζακ, μία από τις καλύτερες κωμωδίες της δεκαετίας που μας πέρασε και θα καταλάβατε.

Επίτηδες αφήσαμε για το τέλος το ρόλο της γυναίκας στα έργα του, που αποτελεί το φυτίλι της όλης κατάστασης. Οι μούσες του πολλές κατά καιρούς, η Ντάιαν Κίτον δεν θα μπορούσε παρά να είναι το λιγότερο εξαιρετική και για άλλη μια φορά η σχέση μεταξύ των δύο φύλων μοιάζει απόλυτα ισοδύναμη. Η οπτική του ως προς το αντίθετο φύλο είναι το αλατοπίπερο των ταινιών του, δημιουργώντας εξίσου τα επιθυμητά επίπεδα ταύτισης και με τις ηρωίδες του. Αφήστε στην άκρη τα 4 Όσκαρ και τα στατιστικά. Ο Γούντι Άλεν είναι ιδέα που γίνεται διπλά απολαυστική κάτω από τον έναστρο ουρανό. Το θερινό σινεμά «ΟΡΦΕΑΣ» ανοίγει και πάλι τις πόρτες του με οδηγό τις περσινές, αξέχαστες βραδιές μας εκεί μέσα. Η Κινηματογραφική Λέσχη Άρτας σας καλωσορίζει και πάλι στο νέο της, καλοκαιρινό ταξίδι. Ραντεβού την Παρασκευή, 7 Ιουλίου, σε μια πρεμιέρα πιο ανάλαφρη και από δροσερό αεράκι μέσα στον καύσωνα.

Από τον Βασίλη Γκορόγια (μέλος της ΚΛΑΡΤ)

Παρασκευή 7 Ιουλίου, ΣΙΝΕ ΟΡΦΕΑΣ

Έναρξη Προβολής: 21.30

Είσοδος Ελεύθερη

Με ετικέτα: , , , ,