Η ανθρώπινη πλευρά του Ζανγκ Γιμού

Τα ταξίδια αποτελούν «φετίχ» για πολύ κόσμο εκεί έξω. Ο λόγος, πέρα από την κυνική οπτική των διακοπών, ίσως προέρχεται και από την ενδόμυχη τάση μας για εξερεύνηση, αυτή την περιέργεια που μπορεί να νιώσουμε για το άγνωστο και που μεταμορφώνεται σε κινητήρια δύναμη έτσι ώστε να αφήνουμε, κατά καιρούς, τη σιγουριά της καθημερινότητάς μας. Μιλώντας για εξερεύνηση και άγνωστο, είναι απολύτως λογικό κάθε χώρα να έχει και τον προσωπικό της χαρακτήρα, όταν, όμως, μιλάμε για μετάβαση από ήπειρο σε ήπειρο, όλα τα παραπάνω αποκτούν άλλη διάσταση. Εντελώς διαφορετικές κουλτούρες και τρόπος ζωής, χαρακτηριστικό ύφος έκφρασης που εξωτερικεύεται σε όλες τις τέχνες και, εν τέλει, ένας εντελώς αλλιώτικος κόσμος που μας περιμένει να τον γνωρίσουμε.

Η Άπω Ανατολή και οι χώρες της αποτελούν επιτομή όλων αυτών. Κίνα, Ιαπωνία, Βόρεια και Νότια Κορέα, όλοι τους τόποι που βρίθουν από ιδιαιτερότητες οι οποίες δεν θα μπορούσαν να μην αποτυπώνονται και στην 7η Τέχνη. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο κινεζικής καταγωγής σκηνοθέτης, Ζανγκ Γιμού, αποτελεί πρεσβευτή της χώρας τους μέσω της μεγάλης οθόνης, όντας ένας από τους κυριότερους λόγους  που, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, πολυάριθμα κινηματογραφόφιλα βλέμματα στρέφονται προς το μέρος της Κίνας. Μεγάλο ρόλο σε αυτό το γεγονός έχουν παίξει ταινίες του με μεγάλη εισπρακτική επιτυχία όπως ο «Ήρωας» ένα κυριολεκτικό έπος που πάτησε στο «τρένο» που έβαλες μπρος το «Τίγρης και Δράκος» με παροιμιώδη τρόπο. Ο Γιμού, όμως, κατά καιρούς εκφράζεται και μέσω ενός άλλου προσωπείου πιο ρεαλιστικού και ανθρώπινου, δίνοντας φιλμ που επιβεβαιώνουν την αξία του ακόμη πιο εμφατικά, καθώς δείχνει να μην επιμένει σε μια συγκεκριμένη, επιτυχημένη φόρμουλα.

Μέσα στις ταινίες αυτές του που ακολουθούν το συγκεκριμένο μονοπάτι, μπορούμε να ξεχωρίσουμε με ευκολία «Τη Μεγάλη Επιστροφή». Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Γιάν Γκέλινγκ, μας ξεδιπλώνει την ιστορία της Φενγκ, μίας γυναίκας που ζει επί χρόνια μακριά από τον εξόριστο άντρα της, Λου, εξαιτίας της Πολιτικής Επανάστασης, έχοντας στο πλάι της την έφηβη κόρη της. Όταν αυτός, όμως, κατορθώνει να δραπετεύσει και επιχειρεί να τις συναντήσει, για τη σύζυγό του αποτελεί το χαμένο κομμάτι ενός σημαντικού παζλ, ενώ για την κόρη του, που τον θυμάται αμυδρά, είναι απλά ένα «κομμάτι» που δεν χωράει πουθενά. Ο Λου συλλαμβάνεται εκ νέου, τα χρόνια συνεχίζουν να περνούν και όταν το πολιτικό σκηνικό αλλάζει και απελευθερώνεται, οι ρόλοι αντιστρέφονται, καθώς η γυναίκα του αδυνατεί να τον θυμηθεί εξαιτίας ενός ατυχήματος στο κεφάλι, ενώ η κόρη του προσπαθεί να τον βοηθήσει έτσι ώστε να ενταχθεί ομαλά στην οικογένεια.

Ο ίδιος ο Γιμού χαρακτηρίζει την «Μεγάλη Επιστροφή» ως μία γλυκόπικρη ιστορία αγάπης με πολιτική χροιά. Εκ πρώτης όψης, δεν μιλάμε για μια ταινία που εντυπωσιάζει. Το οικογενειακό δράμα ξετυλίγεται σιγά-σιγά βάζοντας σε πρώτο πλάνο τους πρωταγωνιστές και τις ερμηνείες τους, οι οποίες είναι και αυτές που κάνουν ξεχωριστό, σε πρώτη φάση, το φιλμ. Σε δεύτερη, ο σκηνοθέτης με μικρά και διακριτικά σκηνοθετικά τρικ βάζει την προσωπική του πινελιά, παραδίδοντας ένα έργο άρτιο ως προς την εκτέλεση αλλά και το νόημά του. Τα συναισθήματα ποικίλουν, εναλλάσσονται και, εν τέλει, κορυφώνονται, γεγονός για το οποίο ευθύνεται τόσο ο ίδιος, όσο και οι ηθοποιοί που έχει στο πλάι του, συμπεριλαμβανομένης φυσικά της μούσας του, Γκονγκ Λι, που για άλλη μια ταινία βρίσκεται στο πλευρό του.

Με τον κινηματογράφο, σαν τέχνη, να χρίζει απεριόριστης εξερεύνησης, είναι λογικό κάθε προβολή μας να αποτελεί και ένα διαφορετικό ταξίδι, άλλοτε προς πιο οικείες κατευθύνσεις και άλλοτε όχι. Αυτή την Κυριακή, ο Ζανγκ Γιμού θα αποτελέσει για πρώτη φορά τον ξεναγό μας σε μια ιστορία – ωδή στην ελπίδα και στην πίστη στον άνθρωπο, ακολουθώντας μια διαδρομή γεμάτη συγκινήσεις και έντονα συναισθήματα την οποία περιμένουμε να διασχίσουμε παρέα με όλους σας.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΓΚΟΡΟΓΙΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΑΣ
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ: 16:30
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Με ετικέτα: , , , ,