Κωμωδία με προσωπική σφραγίδα

Ο Μελ Μπρουκς σίγουρα δεν αποτελεί αυτή την προσωπικότητα για την οποία μιλάνε όλοι. Δύσκολα θα πέσεις, τυχαία, πάνω σε κάποιο αφιέρωμα για την καριέρα του, σπάνια κάποιος θα θυμηθεί να τον αναφέρει ως μία από τις αγαπημένες του φιγούρες στην 7η Τέχνη. Όλο αυτό μπορεί να μοιάζει λογικό μιας και ο ίδιος δείχνει σαν να μην πήρε ποτέ τον εαυτό του στα σοβαρά, αυτό, ακριβώς, όμως, είναι και το κλειδί της επιτυχίας στην περίπτωσή του.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι με την επερχόμενη προβολή της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του, «Αυτοί οι Τρελοί Τρελοί Παραγωγοί», κλείνουμε ένα σημαντικό κεφάλαιο που αφορά τον εν λόγω σκηνοθέτη. Το κινηματογραφικό του ντεμπούτο μαζί με τα «Μπότες, Σπιρούνια και Καυτές Σέλες» και “Young Frankenstein” αποτελούν, αδιαμφισβήτητα, την Αγία Τριάδα των ταινιών του, της οποίας η επίδραση στην αμερικάνικη κωμωδία – παρωδία (κατά βάση) αποδείχτηκε κρίσιμη ως προς την εξέλιξή της. Μία ματιά στις διάφορες λίστες με τις καλύτερες κωμωδίες όλων των εποχών μπορεί να σας πείσει με ευκολία, η θέαση, όμως, των ταινιών στη μεγάλη οθόνη, είναι ο καλύτερος τρόπος για να συμφωνήσετε.

Ας περάσουμε στα υλικά κατασκευής των ταινιών του. Για αρχή, χρειάζεται ένα καταστροφικό σενάριο. Ένας παρηκμασμένος παραγωγός ταινιών (Ζίρο Μοστέλ) προσπαθεί να επιβιώσει οικονομικά κάνοντας τα γλυκά μάτια σε ηλικιωμένες, ζάμπλουτες κυρίες. Ένας έντιμος αλλά απόλυτα νευρικός λογιστής (Τζιν Γουάιλντερ) βρίσκεται στο δρόμο του και εντελώς τυχαία αποτελεί την αφορμή για να καταστρωθεί ένα σατανικό σχέδιο που θα τους κάνει πλούσιους: Να ανεβάσουν τη χειρότερη θεατρική παράσταση όλων των εποχών στο Broadway και μέσω της αποτυχίας της να επωφεληθούν οικονομικά, ακολουθώντας ένα λογιστικό τρικ που ευελπιστούν ότι δεν θα προσέξει κανείς.

Το καταστροφικό σενάριο χρειάζεται καταστροφικούς χαρακτήρες και οι δύο πρωταγωνιστές αποτελούν με ευκολία τον ορισμό τους. Οι ερμηνείες των δύο ηθοποιών, σε πρώτο πλάνο, αλλά και όσων εμπλέκονται στην πορεία τους προς το θρίαμβο (ή την καταστροφή), σε δεύτερο, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν το λιγότερο χαοτικές. Όλοι τους δημιουργούν ένα εκρηκτικό συνονθύλευμα που σκορπίζει αβίαστα γέλιο, με τη φιγούρα του Τζιν Γουάιλντερ να ξεχωρίζει, γεγονός που σίγουρα διέκρινε και ο Μελ Μπρουκς καθώς οι δυο τους υπήρξαν αχώριστοι στα χρόνια που ακολούθησαν (βλ. Αγία Τριάδα).

Όλα αυτά δεν θα είχαν κανένα νόημα αν δεν υπήρχαν οι απαραίτητες ατάκες που θα επιβεβαίωναν τη φύση της ταινίας και, για καλή μας τύχη, τις συναντούμε σε πλεόνασμα. Ο υπερβολικός τρόπος με τον οποίο ο Μπρουκς χειρίζεται τις καταστάσεις θα μπορούσε να οδηγήσει κάποιους στο να χαρακτηρίσουν το χιούμορ του «παιδικό», με μία πιο χαλαρή ματιά, όμως, είναι δύσκολο να περάσει απαρατήρητη η ανάλογη σκέψη που οδηγεί στο προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Κάτω από τον απλοϊκό, φαινομενικά, μανδύα, προκύπτουν μέχρι και κοινωνικά μηνύματα που λίγοι τόλμησαν να θίξουν εκείνη την εποχή, ειδικά μέσω της κωμωδίας. Οι «Παραγωγοί» στέκονται ξεκάθαρα ενάντια στο ναζισμό, στις «Μπότες…» το ζήτημα του ρατσισμού τίθεται υπό συζήτηση με πανέξυπνο τρόπο και η διάθεση του σκηνοθέτη σίγουρα δεν είναι τόσο επιφανειακή, όσο, αρχικά μπορεί να δείχνει.
Η συναισθηματική ευφορία είναι το ζητούμενο στις «χριστουγεννιάτικες» προβολές μας και όσο κλισέ κι αν ακούγεται, αυτή μπορεί να έλθει μέσω του γέλιου, της αισιοδοξίας και της θετικής σκέψης. Όλα αυτά μπορούμε να τα συναντήσουμε στην ταινία «Αυτοί οι Τρελοί Τρελοί Παραγωγοί», μόνο που προκύπτουν μέσω ενός ανορθόδοξου τρόπου που σίγουρα χαρακτηρίζει τον Μελ Μπρουκς και την καριέρα του. Διότι, μπορεί σκηνοθέτες όπως ο Σκορτσέζε ή ο Κιούμπρικ να μας σώζουν τις ζωές, αλλάς ας μην ξεχνάμε και όσους μας σώζουν τις μέρες. Καλές γιορτές!

ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΓΚΟΡΟΓΙΑ

Κυριακή 23 Δεκεμβρίου, ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΑΣ
Ώρα έναρξης: 17:00
Είσοδος ελεύθερη

Με ετικέτα: , , , , , , ,