Frankie goes to Hollywood

FRANKIE GOES TO HOLLYWOOD … Σκεφτείτε ότι σουλατσάρετε στο κέντρο της Άρτας. Κάποια στιγμή, σταματάτε και ζητάτε, τυχαία, από έναν περαστικό, να σας πει τρία διάσημα τέρατα του Hollywood. Κάντε το ίδιο στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη, ακόμη και σε κάνα χωριό των Τζουμέρκων! Οι πιθανότητες να μη βρίσκεται μέσα στην τριάδα ο Φρανκενστάϊν – οπουδήποτε κι αν κάνετε την ερώτηση – είναι όσες υπάρχουν στο να πάρετε Kinder Bueno και να μη φάτε και τις δύο σοκολατίτσες. Βέβαια, αν ποτέ τον πετύχετε στο δρόμο και τον αποκαλέσετε έτσι, δεν θα γυρίσει. Ο λόγος; Ποτέ δεν «βαφτίστηκε». Με το πέρασμα των χρόνων, το εύηχο και μεγαλοπρεπές όνομα του δημιουργού κάλυψε την ανωνυμία του συμπαθέστατου τέρατος, συντηρώντας έναν από τους πιο αφελείς αλλά διόλου ενοχλητικούς μύθους της σύγχρονης ιστορίας μας.

1   Όλα ξεκινούν από το μεγαλύτερο φόβο του ανθρώπου, που δεν είναι άλλος από το θάνατο. Ο απόλυτα ορθολογιστής και διακεκριμένος επιστήμονας Δρ. Φρόνκονστιν, κληρονομεί το κάστρο του τρελού επιστήμονα – παππού του, Βαρόνου Φράνκενσταϊν, όπως επίσης και το υπηρετικό προσωπικό του. Το ταξίδι του στην Τρανσυλβανία ξεκινά ως αναγνωριστικό αλλά σύντομα εξελίσσεται σε μια τρελή περιπέτεια που ο ίδιος φανταζόταν αλλά δεν ήθελε να πιστέψει. Με βοηθό το εγχειρίδιο του παππού και κάποιες αναπάντεχες συγκυρίες, σύντομα ο Δόκτωρ μαγεύεται στη σκέψη και μόνο της δημιουργίας ζωής, στέλνοντας τον ορθολογισμό για βρούβες και την ταινία στο πάνθεον των κωμωδιών. Βέβαια, στην ουσία μιλάμε για παρωδία. Ο σκηνοθέτης Mel Brooks, θέλοντας να σατιρίσει το franchise της Universal από το 1931 έως το 1945 (δηλαδή τον Φράνκενσταϊν αλλά και τη Νύφη, τον Υιό και το Φάντασμά -βοήθειά μας – του), την γυρίζει εξ ολοκλήρου σε ασπρόμαυρο, υιοθετεί τεχνικές της εποχής και δανείζεται τα αυθεντικά σκηνικά της πρώτης ταινίας, έτσι ώστε να δημιουργήσει την κατάλληλη ατμόσφαιρα. Στη συνέχεια, το σενάριο, γραμμένο από τον ίδιο και τον πρωταγωνιστή της ταινίας, Gene Wilder, φροντίζει να αντιστρέψει το όλο κλίμα όντας ξεκαρδιστικό, αλλά και να ανατρέψει το αντίστοιχο αυθεντικό με μια σειρά από γκάφες, με τους ηθοποιούς να έρχονται στο τέλος να ζωντανέψουν το όλο εγχείρημα με αριστοτεχνικό τρόπο.

Μέσα σ’ όλα αυτά, δεν γίνεται να μη σταθούμε σε δύο πράγματα. Αρχικά, στο χιούμορ της ταινίας, το οποίο μέσα από σύντομους, «καμένους» αλλά πανέξυπνους διαλόγους φροντίζει να σου βγάζει το ποπ κορν απ’ τη μύτη στην κάθε ευκαιρία. Εύστροφο, χωρίς ταμπού και με μπόλικα σεξουαλικά υπονοούμενα, αποτελεί το αλατοπίπερο στην αλληλεπίδραση μεταξύ των ηρώων, διατηρώντας μια διαχρονική αύρα που αποδεικνύει την ποιότητά του. Χωρίς τους ανάλογους χαρακτήρες, όμως, δεν πας πουθενά και ο Marty Feldman στο ρόλο του δουλικού Igor, κλέβει την παράσταση. Στη θέα του και μόνο, περνάς την καταιγίδα για λιακάδα και τη ρετσίνα για νέκταρ. Από την κορυφή της καμπούρας του έως και την άκρη του πεταχτού αμφιβληστροειδή του, μιλάμε για την προσωποποίηση του γέλ(ο)ιου, καθιστώντας τον την κατάλληλη persona – κερασάκι στην τούρτα, ώστε να απογειωθεί η ταινία.

2   Ο κινηματογράφος χωρίς τον Φράνκενσταϊν θα ήταν φτωχότερος, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Εξέχουσες προσωπικότητες της έβδομης τέχνης όπως οι Abbott & Costello, Tim Burton και Robert De Niro έχουνε «πέσει» στα χέρια του, άμεσα ή έμμεσα, με καλά ή μέτρια αποτελέσματα. Το “Young Frankenstein” (ή “Frankenstein Junior”), όμως,  καταφέρνει να ξεχωρίσει με χαρακτηριστική ευκολία, όντας must see για τους απανταχού κινηματογραφόφιλους. Μαζί μας θα συμφωνήσει και ο ίδιος ο Gene Wilder, ο οποίος έχει δηλώσει πως είναι η αγαπημένη ταινία που έχει παίξει. Μαζί μας θα συμφωνήσει και ο Steven Tyler των Aerosmith, ο οποίος εμπνεύστηκε την τεράστια επιτυχία τους “Walk This Way” από μια σκηνή στην αρχή της ταινίας, την οποία είδαν σε ένα διάλειμμα μεταξύ των ηχογραφήσεων του “Toys in the Attic”. Μαζί μας ελπίζουμε να συμφωνήσετε κι εσείς, γι’ αυτό σας καλούμε αυτό το Σάββατο στον κινηματογράφο Παλλάς, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, να απολαύσουμε την ταινία παρέα και να δούμε πόσο εύκολα εκμηδενίζονται 40 χρόνια όταν η ποιότητα και το γέλιο περισσεύουν, μιας και η ταινία προβλήθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας στις 25 Απρίλη του ’75…καλή μας προβολή.

 

Του Βασίλη Γκορόγια, μέλους Κινηματογραφικής Λέσχης Άρτας

 

Εκδήλωση στο Facebook

Σελίδα της ταινίας στο Internet Movie DataBase

Κινηματογραφική Λέσχη Άρτας

Με ετικέτα: , ,